פארטו, וילפראדו פארטו.

אני בטוח שאין הרבה אקדמאים שלא שמעו על פארטו,אותו חוק מופלא שממדל לנו את רוב הפרויקטים בצורה יפה.

אז מה בעצם אומר פארטו ? ואיך משתמשים בו ונותנים את הערך המוסף של  חברת ייעוץ ?

חוק פארטו נוסח במקור כדי להראות שבאיטליה 80% מהעושר במדינה נמצא אצל אליטה המונה כ20% מהאוכלוסיה,  איך זה מתקשר להיום ?


תיקחו לדוגמא בנק עם 100 לקוחות, הרי ברור שבבנק נורמאלי (לא כזה שמראש ממצב את עצמו לאוכלוסיה זו או אחרת) יש לקוחות עם יותר ופחות כסף ואז מתחיל אותו מהלך מופלא שנקרא סגמנטציה, למה אני צריך להחזיק מערך שירות לאותם 100 לקוחות ? יש לי 80 לקוחות שבקושי יש להם כסף ובקושי מתקשרים לעשות פעולות, עליהם נשים איש שירות אחד ושיחכו קצת בתור, גם ככה הם בקושי מתקשרים.
אבל בשביל אותם 20 לקוחות "טובים" ?  נקים מערך כזה שבו רמת השירות תהיה גבוהה מאוד (מענה מהיר) ויעודד אותם להתקשר עוד ועוד ולעשות עוד פעולות  (ולקבל עוד עמלות כמובן)
ומה הכי מפתיע ? שתמיד ניתן למצוא את החלוקה הזאת בכמעט כל עולם תוכן ולבצע את אותה חלוקת משאבים כך שתשרת טוב את יותר את הלקוחות.

כמה דוגמאות מפרויקטים שעשיתי באמצעות פארטו פשוט :

  • הקמת מועדון לקוחות בבנק -כמו בדוגמא הנ"ל
  •  סידור מחדש של מחסן – העברת הפריטים שתופסים את מירב הפעילות לקרבת המחסן לחסוך זמן לאוספי הפריטים
  • חלוקה מחדש של מסלולי שייט של אוניות כדי להגדיל את רמת השירות לאותם לקוחות קבועים וגדולים
  • תכנון מחדש של CALL CENTER (לא הוט !) כדי שייתן רמת שירות גבוהה ללקוחות VIP ונמוכה לרגילים (שמקרה של העסק הזה,קופת חולים, היו גם כאלה שמתקשרים יותר)
  •  תכנון תוכנית לפס ייצור של חברת שמייצרת MAKE TO ORDER ( כל פעם מייצרת לפי ההזמנה שנכנסת) עפ"י הפריטים הפופולאריים שלהכך שתייצר למלאי ותוריד את זמן ההמתנה לפריטים הפופולאריים
  • תכנון סדר עדיפויות תקציבי של משרד ממשלתי כך שישקיע יותר באזורים שבהם השיפור יהיה דרסטי יותר (כי המצב הנוכחי חמור) באותו תקציב – כדי להראות שיפור באיזה מדד שנתי שמתפרסם בעיתון כל הזמן 🙂

טוב, למעשה הייתי יכול להמשיך עוד הרבה זמן כי בכל פרוייקט שעשיתי יש מעט פארטו וזה תמיד ניתוח פשוט שמראה למנהל בצורה שונה את העסק שלו

שבוע טוב !

פוסט זה פורסם בקטגוריה אסטרטגיה, ייעוץ, יעילות תפעולית, מצויינות, פארטו, תפעולי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s