יעוץ בצל המשבר הכלכלי

בירחון The Marker נוב' 2008 הופיעו שני מאמרים מעולים בנושא יעוץ ועתיד חברות היעוץ לאור המשבר העולמי, לא מצאתי גרסה אלקטרונית של הכתבות ולא מזמן קיבלתי מייל שמתקצר את שני הכתבות אז החלטתי לפרסמם פה.
הכתבות לא תוקצרו ע"י ולכן אינני לוקח עליהם אחריות אבל הן מעבירות את המסר…

מה בדיוק הם ייעצו עכשיו / אקונומיסט

במאמר שהתפרסם לאחרונה ב"מקנזי קוורטרלי" טענו הכותבים כי הם מציעים לקצץ בכמה תחומים ובהם גם בתשלומים לחברות הייעוץ.
הטלטלה בוול סטריט אינן מבשרות טובות לתעשיית היעוץ הגלובלית.
כתוצאה מהמצב ישנה ירידה במיזוגים וברכישות המבשרת על ירידה בביקוש לפרויקטים המורכבים של שילוב מערכות מחשב.
ישנן חברות שקיצצו / סגרו תחומים כגון יצירת תוכנות בהתאמה, ייעוץ לסטרטאפים, סגירת משרדים / סניפים קטנים וכד'.
יש להשקיע באזורים מבטיחים ומתעוררים כמו הודו, סין והמזרח התיכון ובתחומים כמו בטחון.
המאמר מספר על אפשרות לתהליכי קונסולידציה בענף אך מציג גם דוגמאות לפיצול חברות.
ענף הייעוץ כולו מחפש את "הרעיון הגדול החדש" כפי שבעבר היה ה TQM, אך כרגע אין רעיון כזה.
קיימת פריחה ליעוץ בתחומי ההתדיינות המשפטית, החשבונאות המשפטית וכד'.

נא לפנות בשנות הייעוץ / עידו סולומון

המאמר דן בפריחה שהיתה בישראל ליועצים אסטרטגיים, ארגוניים, אופרטיביים ושיווקיים, אך אלו אולי כבר אינם נחוצים באותה מידה.
קיימת גישה כי הייעוץ יהפוך למצרך יקר ומנהלים וחברות יזדקקו לסיוע בבניית הארגון תחת לחץ, וכמובן הגישה ההפוכה שרואה בייעוץ כהוצאה לא הכרחית.
מחלקים את חברות הייעוץ לשלוש קבוצות:
1. חברות גדולות – שגם נהנות מחסות בנלאומית בזכות שיתופי פעולה ומציעות סל ייעוץ למגוון תחומים. לחברות אלו יועצים בעלי פרופיל
איכותי.
2. חברות ישראליות בינוניות – לרוב פירמות ותיקות המעסיקות כמה עשרות יועצים במגוון תחומי יעוץ.
3. יועצים עצמאיים – לרוב מקבלים עבודות על בסיס קשר אישי.
היעוץ בארגונים הוא תחום מגוון בו אנשים רציניים עם נסיון וידע אבל גם לא מעט שרלטנים.
ישנם יועצים המתבססים על מעט ידע תיאורטי ויותר על התנסות אישית. חברות רציניות המכבדות את עצמן לא יפנו לחברות מסוג זה.

על חברות היעוץ להתאים עצמן למצב החדש, לסייע למנהלים לנהל בצורה אפקטיבית יותר. אם המצב יימשך יידרשו חברות הייעוץ להתמקד יותר בהתייעלות ובצמצום. אם בתקופות צמיחה רוכשות חברות ייעוץ בתחומים רכים כמו מיומנות מנהלים, ניהול זמן, ניהול צוות, קורסים והכשרות, אסטרטגיות צמחיה וכד', אזיי כיום מדברים על התייעלויות טכנולוגיות ואופרטיביות ותמחור מחדש של מוצרים.
מבקשים לבדוק את שוקי היעד ולעבור מתקופה של צמיחה לשימור הקיים.
עולה הנקודה כי דווקא המצב המשברי מחייב חשיבה נוספת וקבלת עזרה.
יש הטוענים כי חברות כן ייעזרו בחברות ייעוץ ולו מטעמי תדמית – קבלת ייעוץ ולגיטימציה לביצוע מהלכים דרסטיים.
חשוב כי חברות הייעוץ ישכילו להציג את הרווח המיידי שהיועץ מביא לחברה המזמינה את שרותיו.
ארגונים יבקשו לחתוך בשומן ויוותרו על כל הוצאה שלא ברור שיש עליה החזר או שההחזר עליה הוא לטווח ארוך.
היועצים שייפגעו בצורה מועטה הם אלו שיידעו לחבר את העבודה לתוצאות עסקיות מוחשיות. מי שלא יידע לקשר בין השניים או שאין לו הצלחות בתחום מהעבר – ייפגע.

זהו, קצת ארוך אבל אינפורמאטיבי, אם נהנתם ממליץ לקנות את הגיליון החודשי של דהמרקר על בסיס קבוע, עיתון מעולה.

פוסט זה פורסם בקטגוריה the marker, אסטרטגיה, יועצים, ייעוץ, יעוץ, יעילות תפעולית, מיתון, משבר כלכלי, קיצוץ כוח אדם. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על יעוץ בצל המשבר הכלכלי

  1. יעוץ עסקי הגיב:

    מצעבר אבל כל כך נכון

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s